Review: Peak Design Everyday Messenger

Een schoudertas voor iedere dag

Naast de geheugenkaart en accu is een cameratas misschien wel de belangrijkste accessoire voor je camera. Je camera wil je immers gemakkelijk en veilig overal mee naartoe nemen en daarvoor is een prettige tas onmisbaar. Als de tas comfortabel te dragen is en er ook nog eens stijlvol uit ziet is dat een dik pluspunt.

De voorbije maanden takelde mijn oude cameratas steeds verder af. Het dieptepunt werd bereikt tijdens de photokina waar ik mijn tas volgeladen met laptop, camera, snacks en drinken 3 dagen overal mee naartoe sleepte. Het eindresultaat was een versleten schouderpad, een uitgerekte tas en loslatende naden. Daarom ruilde ik mijn versleten cameratas om voor de Peak Design Everyday Messenger 13” in de kleur Charcoal: iets dat ik veel eerder had moeten doen!

Peak Design: van Kickstarter tot succes

Peak Design bestaat relatief kort maar heeft sinds 2011 al 5 verschillende en succesvolle Kickstarter-projecten achter de rug. Dit laat wel zien dat er een heleboel mensen enthousiast zijn over de producten die Peak Design ontwerpt en produceert!

De Everyday Messenger

De Kickstarter voor de Everyday Messenger cameratas had een doel van $ 100.000, maar wist meer dan $ 4.000.000 binnen te halen! Deze cameratas ziet er niet alleen heel goed uit maar is ook gewoon heel veelzijdig en handig in gebruik. Verkrijgbaar in 2 kleuren, Charcoal en Heritage Tan, en in 2 maten, 13 en 15.

De Everyday Messenger 15 is het origineel en biedt ruimte aan een laptop met een schermdiagonaal van maximaal 15”, een spiegelreflexcamera met extra objectieven, een flitser, alledaagse en camera-accessoires én een statief. De Everyday Messenger 13 heeft ruimte voor, zoals de naam al doet vermoeden, een laptop met een schermdiagonaal tot 13”, een systeemcamera met extra lenzen, accessoires en een statief. Je kunt in beide varianten dus lekker veel kwijt!

foto van Peak Design, www.peakdesign.com

In het dagelijks gebruik

Mijn belangrijkste eisen aan een cameratas zijn flexibiliteit, stevigheid en stijl. Een saaie zwart glimmende tas is niets voor mij! Met de looks van deze tas zit het wel goed. Bruin is niet mijn kleur, maar de donkergrijze stof met textuur en rode elementen van de Charcoal versie ziet er heel erg mooi uit. Ik heb ook al meerdere complimenten gekregen over hoe de tas eruit ziet! Daarbij schreeuwt de tas ook niet direct dat er dure camera-apparatuur in zit.

Omdat ik graag één tas gebruik voor mijn werkweek én voor wandelingen en uitstapjes met wat meer camera-apparatuur moet een cameratas voldoende vakjes en ruimte bieden voor wat ik dan ook mee neem.  Dat is voor de Everyday Messenger geen enkel probleem. Ik wissel gemakkelijk mijn werk-inhoud bestaande uit een 13” Sony laptop, kleine paraplu, lunchbox en Sony RX100 IV om voor een uitgebreidere cameraset met bijvoorbeeld een Fujifilm X-T1 en objectieven.

Eén van de slimmigheidjes van de Everyday Messenger serie is dat deze Flexfold-verdelers heeft die mee rekken als je meer in de tas stopt. De clip waarmee je het hoofdcompartiment aan de voorzijde afsluit heeft 4 sluitingen zodat je de tas altijd strak dicht kunt doen! De clip is daarbij ook nog eens magnetisch en haakt daardoor goed aan de sluiting.

Toch wil je niet altijd de grote flap open doen om bij iets in de tas te komen. Het hoofdcompartiment is daarom ook bereikbaar via een rits aan de bovenkant van de tas, zodat je je camera of objectief kunt pakken zonder teveel moeite. Aan de achterkant zit ook een rits welke het laptop-vak opent. Er is ook nog een voorvak voorzien van een rits met meerdere elastische vakjes voor pennen, extra geheugenkaarten, accu’s en meer. Enige nadeel is dat je de grote flap wel open moet doen om bij het voorvak te komen. Even snel een pen pakken om aantekeningen te maken is er dus niet bij. Aan de zijkant zitten ook nog kleine vakjes die open zijn - ik zou er niet gauw iets waardevols in doen, maar het is wel handig om bijvoorbeeld een Mars of Snickers in te doen als tussendoortje.

Je kunt de Everyday Messenger op verschillende manieren dragen. Met enkel de schouderband op je schouder of overdwars (op je schouder en onder je andere arm door). Wanneer je de tas overdwars draagt kun je ook gebruikmaken van de extra stabilisatieriem zodat de tas niet kan verschuiven. Dat laatste is erg handig wanneer de tas wat zwaarder beladen is of als je op de fiets zit. Omdat ik dagelijks van huis naar werk fiets is dat dan ook mijn favoriete manier om de tas te dragen. Zowel de schouderband als de stabilisatiestrap zijn naar jouw lichaam aan te passen zodat het altijd lekker zit. Overigens zit er ook een handvat bovenop de tas, dus snel even meepakken als je haast hebt is geen probleem.

Wat bij sommige tassen soms wordt vergeten is dat je deze niet altijd draagt en soms ook even neer wil zetten. De bodem van de Everyday Messenger is verstevigd waardoor deze, ook gevuld met laptop en camera, netjes rechtop blijft staan. Weet je nog dat ik zei dat je ook een statief in de tas kwijt kunt? Onder de flap van het hoofdcompartiment zit een extra vakje met een opening aan de achterkant. Hier kun je een poot van je statief doorheen doen! Bij de tas wordt ook een elastiek meegeleverd welke je om de statiefpoten doet zodat deze netjes bij elkaar blijven terwijl je deze bij je draagt.

Echt een tas voor iedere dag

Na ruim een maand dagelijks gebruik ziet de Everyday Messenger 13 er nog steeds uit als nieuw, ondanks de grillen van het Hollandse weer, het tegen deuropeningen aanbotsen en het heen en weer slingeren tijdens de feestdagen. Dit is een tas die wel tegen een stootje en een spat regen kan zonder dat de tas zwaar aanvoelt.  De kwaliteit straalt er vanaf! Het is ook ideaal dat de tas nog wat met je mee kan groeien dankzij de Flexfold-verdelers en de buitenkant die mee rekt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe je de tas uit kunt breiden dankzij de speciale aansluitingen voor de Capture Pro Clip of een extra Field Pouch die je in de tas kunt doen.

De Peak Design Everyday Messenger cameratassen doen hun naam eer aan als veelzijdige en betrouwbare tas voor iedere dag, ongeacht of je naar het werk gaat, op weg bent naar je volgende fotoshoot of een wandeling gaat maken in de natuur. Is een Messenger-stijl schoudertas toch niets voor jou? Peak Design heeft nu ook nieuwe Everyday Slingtassen en Everyday Rugtassen in verschillende maten en kleuren!